Згідно статистичних даних третина населення України проживає у сільській місцевості, де налічується понад 4,5 мільйона особистих селянських господарств.Вся трудомістка продукція –м'ясо, молоко, овочі ,фрукти- виробляються саме дрібними господарствами. Вони незахищені, неорганізовані, непристосовані до ринкової економіки і потерпають від зусилля посередників. Кооперація для селян – це шлях зберегти власне господарство і водночас змога користуватися вигодами укрупненого підприємства. Кооператив – це вже міні - громада.Сьогодні багато донорів та державних програм намагаються підтримати малий та середній бізнес, а кооператив – це, якраз, приклад малого бізнесу.

  Переважна доля виробництва молока в районі припадає на приватний сектор, але,ситуація має змінитися протягом найближчого часу – цьому сприятиме цілий ряд факторів Ми поступово інтегруємось в Європу, приймаючи європейські вимоги та стандарти до всієї продукції, в тому числі до якості молочної продукції. Ті стандарти, точніше їх відсутність, що були раніше, вже не задовольняють виробників які закуповують молоко для переробки. Сучасні переробні підприємства активно впроваджують сертифікацію продукції за схемами HACCP, ISO, Global GAP, тому для молока, яке вони беруть на переробку теж висуваються певні вимоги. Особисті господарства, де сім’я утримує одну-дві корови, в принципі не можуть дати продукцію відповідної якості, адже молоко, здоєне вручну у відро, завжди буде бактеріально забрудненим, на відміну від молока, отриманого на фермах, облаштованих доїльними апаратами, системою охолодження та іншим обладнанням.Інший фактор, через який виробництво молока в приватному секторі згортатиметься, – прибутковість. І тут є цікава деталь. Поняття «оптова ціна», до якого ми звикли, розуміється так: чим більше партія продукції, тим нижче вартість за одиницю. В молочарській галузі все навпаки. Чим більша партія молока – тим більшу ціну за літр готові сплачувати заготівельники. Переробні підприємства зацікавлені у придбанні великої кількості молока в одному місці і готові сплачувати за це вищу ціну.

  Перекупники, що їздять від села до села, збираючи в «приватників» молоко, мають якось перекривати свої логістичні затрати, тому вони пропонують приватним власникам корів зовсім невисоку ціну, що робить одноосібне виробництво молока практично невигідним.

  Спільний збут виробленої продукції через кооперативи дасть можливість формувати великі товарні партії молока , та і не тільки його,а також іншої продукції -картоплі, фруктів, овочів, худоби тощо і продавати їх безпосередньо супермаркетам, переробним підприємствам і іншим оптовим покупцям по високій ціні.

  Соціальна орієнтація кооперативів передбачатиме: створення додаткових робочих місць, а отже подолання безробіття, зростання прибутковості , задоволення економічних і соціальних інтересів членів-власників кооперативу, покращення демографічної ситуації в сільських поселеннях, покращенню соціальної інфраструктури села.Крім того створення кооперативів сприятиме і підйому економіки регіону. Тільки згуртувавшись можна стати важливим гравцем у місцевій економіці.

  Н.Аязбекова Начальник відділу економічного розвитку і торгівлі РДА