Протягом багатьох років тарифи на житлово-комунальні послуги в Україні штучно утримувалися на необґрунтовано низькому рівні. Держава надавала дотації постачальникам комунальних послуг, завдяки яким послуги за низькими тарифами отримували всі. Причому ті, хто більше споживав і мав більше за площею житло, отримували фактично велику компенсацію від держави: адже у кожного кіловата, кубометра газу, води були закладені дотації з державного бюджету. Такий підхід був несправедливим і потребував змін. Зараз дотації переважно скасовані, а ті, хто не може сплачувати за житлово-комунальні послуги в повному обсязі, звертаються за субсидією.

  Субсидії дозволили сім’ям з низькими доходами пережити різке зростання тарифів. На сьогодні в Україні вже більше 5 млн. домогосподарств отримують таку державну допомогу.

  У Вінницькій області кількість сімей, які отримують житлову субсидію становить 285 тисяч, що на 123 тисячі більше ніж за аналогічний період минулого року.

  Механізм оформлення субсидій дуже простий: потрібні лише два документи для її оформлення – заява і декларація, а подати можна і в електронному вигляді.

  При призначенні субсидії розраховується обов’язкова частка платежу за комунальні послуги, які має оплачувати домогосподарство. Обов’язкова частка плати розраховується індивідуально для кожного домогосподарства і залежить від його доходів.

  Субсидія є безповоротною державною допомогою, її отримання не пов’язане і не тягне за собою зміни до форми власності житла.

  З квітня поточного року набрала чинності Постанова Кабінету Міністрів України № 319 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України».

  Відповідно змін до порядку надання житлових субсидій:

  Особам, які мають право на пільги на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива і скрапленого газу, при призначенні субсидії враховується вартість плати за послуги без урахування пільг. У разі призначення таким особам житлової субсидії їм не нараховуються відповідні пільги.

  До переліку послуг, на оплату яких призначається субсидія, включено послугу з управління будинком.

  Доповнено норму щодо призначення за рішенням комісії субсидії особі, яка не зареєстрована, але фактично проживає у житловому приміщенні (будинку) на підставі договору найму (оренди) житла, умовою щодо нарахування цій особі плати за житлов о-комунальні послуги.

  Виключено норму щодо можливості призначення субсидії на підставі доходів за три місяці, що передують місяцю, з якого призначається субсидія, а також щодо врахування розміру пенсії за останній місяць перед зверненням.

  Відтепер субсидія розраховується на підставі доходу осіб за попередній календарний рік, а субсидія для відшкодування витрат на оплату житлово- комунальних послуг, яка призначається у І кварталі, - на підставі доходу за перші три квартали попередньою календарного року.

  Збільшено розміри доходів, які враховуються до сукупного доходу для фізичних осіб - підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування та є платниками єдиного податку, до:

- двох розмірів прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, - для платників єдиного податку першої групи;

- трьох розмірів прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, - для платників єдиного податку другої групи,

- чотирьох розмірів прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, - для платників єдиного податку третьої групи.

  При цьому до сукупного доходу таких осіб не враховуються розміри доходу за кодом 157 та доходу від підприємницької діяльності (код 999), інформацію про які надає ДФС на запит органу соціального захисту населення.

  Для працездатних осіб (крім учнів і студентів, які проживають з батьками чи іншими членами родини; військовослужбовців строкової служби) і середньомісячний дохід яких менший прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, до сукупного доходу за кожний місяць тепер враховується дохід на рівні двох розмірів прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб. В окремих випадках для таких осіб, які проживають у сім'ях, що опинилися у складних життєвих обставинах, за рішенням комісії може враховуватися дохід на рівні прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб.

  Для студентів денної форми навчання, які мають батьків, зареєстровані самі і не отримують стипендію, а також для осіб, які перебувають на обліку в центрі зайнятості і не отримують допомогу по безробіттю, у яких середньомісячний дохід менший прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, до сукупного доходу за кожний місяць враховується дохід на рівні прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб.

  Надано право громадянам не підтверджувати довідками доходи, зазначені ними у декларації, інформація про які відсутня у ДФС, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування, у разі неможливості надати відповідні довідки. За таких обставин заявник додає письмове пояснення довільної форми, в якому вказує причини неподання довідок та зазначає розмір таких доходів. Зазначені доходи враховуються до сукупного доходу.

  Субсидія для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг призначається з місяця звернення за її призначенням до кінця опалювального сезону, але не більше ніж на 12 місяців.

  Субсидія для відшкодування витрат на придбання твердого палива та скрапленого газу, як і раніше, призначається на календарний рік.