У зв’язку з наближенням осінньо - зимового періоду 2020-2021 року та з метою забезпечення його сталого проходження, Міністерство соціальної політики України на виконання пункту 13 протоколу № 5 засідання Антикризового енергетичного штабу, що відбулося 18.09.2020 під головуванням Прем’єр-міністра України Шмигаля Д. А., щодо вжиття заходів для розв’язання проблеми збільшення заборгованості населення з оплати комунальних послуг, звертає увагу на наступне.

  Головним механізмом забезпечення соціального захисту населення при оплаті житлово-комунальних послуг є програма житлових субсидій, яка діє в Україні вже понад 20 років.

  Завдяки програмі житлових субсидій малозабезпечені громадяни оплачують не повну вартість житлово-комунальних послуг, а лише частину платежу, яка залежить від розміру середньомісячного сукупного доходу домогосподарства в розрахунку на одну особу. Що менші доходи домогосподарства, то меншою є частка обов’язкової плати за житлово-комунальні послуги.

  Відповідно до норм Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10 1995 №848 «Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива» зі змінами (далі Положення), житлова субсидія призначається за наявності різниці між розміром плати за житлово-комунальні послуги в межах норм споживання.

  Пунктом 9 Положення передбачено, що призначення житлових субсидій та контроль за їх цільовим використанням здійснюється структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Київ державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад, (далі структурними підрозділами з питань соціального захисту населення).

  Для призначення житлової субсидії особа подає органу соціального захисту населення заяву про призначення та надання житлової субсидії у грошовій формі та декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулись за призначенням житлової субсидії за встановленими формами.

  Заява та декларація можуть бути подані органу соціального захисту населення особисто, або надіслані поштою чи в електронній формі через офіційний веб-сайт Мінсоцполітики.

  Відповідно до підпункту 5 пункту 14 Положення, житлова субсидія не призначається (у тому числі на наступний період), якщо структурними підрозділами з питань соціального захисту населення отримано інформацію про наявність простроченої понад три місяці (на дату надання такої інформації підприємствами – надавачами житлово-комунальних послуг) заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг, витрат на утримання багатоквартирних будинків, строк позовної давності якої не минув і загальна сума якої перевищує 20 неоподаткованих мінімумів доходів громадян на день звернення за призначенням житлової субсидії.

  Разом з тим, за наявності заборгованості, житлову субсидію може бути призначено на наступний період за рішенням комісії, утвореної органами місцевого самоврядування на підставі акта обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства з урахуванням обставин, що склалися.

  Таким чином, найбільш вразливі категорії населення забезпечуються державною підтримкою. Крім того, існує механізм реструктуризації заборгованості споживачів з оплати житлово- комунальних послуг на підставі укладеного договору з надавачами цих послуг.

  Постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2020 №247 «Про особливості надання житлових субсидій», передбачено на період карантину додаткові заходи щодо соціального захисту осіб, яких звільнено з роботи в зв’язку з карантином (врахування до їхнього доходу під час призначення житлової субсидії розміру допомоги по безробіттю замість заробітної плати, отриманої за попереднім місцем роботи.

  Завідувач сектором державних соціальних інспекторів, головний державний соціальний інспектор Мельник Л.І.